داروهای موضعی با اثر ضدریزش مو با خاصیت گشاد کندگی عروق موجب افزایش خونرسانی و به تبع افزایش مواد مورد نیاز تغدیه  فولیکولهای مو شده با افزایش جریان و حرکت خون موجب جابجایی مواد زاید از ریشه موها به خارج از پوست سر هم میشوند که موجب روند ایجاد کننده رشد مو میگردند.

اولین دارو در این رده ماینوکسیدیل بود که تاریخچه کشف جالبی دارد

این دارو در ابتدا در سال ۱۹۵۰ جهت درمان زخمهای حیوانات توسط کمپانی Upjohn (نام قبلی کمپانی فایزر) تولید اما موفقیتی برای درمان زخم کسب نکرد تا سال ۱۹۶۳ به خاصیت گشاد کنندگی عروقی آن پی برده شد و جهت درمان فشار خون مورد استفاده قرار گرفت تا سال ۱۹۷۹ اداره غذا وداروی آمریکا ماینوکسیدیل را جهت درمان فشار خون تایید کرد  و پس از آن مدتها برای درمان فشار خون بالا استفاده میشد به تدریج  پزشکان دریافتند افرادی که از ماینوکسیدیل استفاده میکنند دچار پر مویی میشوند . با تحقیقات بیشتر به این نکته پی برده شد که این دارو میتواند بصورت موضعی هم اثرات تقویتی برای رشد موها داشته باشد و پس از اخذ مجوزهای لازم  این دارو بصورت محلول و با نام Rogaine وارد دسته داروهای مورد تایید در درمان ریزش مو توسط FDA شد و در ۱۹۹۷ ماینوکسیدیل ۵% جهت درمان ریزش مو بصورت Over the counter عملا توسطFDA  تایید گردید. هم اکنون کمتر داروخانه ای هست که این دارو را بصورت معمول و بدون نیاز به نسخه پزشک به مصرف کننده پیشنهاد نکند. نکته جلب اینکه در سال ۲۰۱۴  میلادی FDAماینوکسدیل را تنها داروی موضعی موثر در درمان آلوپسی آندروژنیک یا ریزش موی تیپ مردانه مورد تایید مجدد قرار داد.

ماینوکسیدیل، نانوکسیدیل یا آمینکسیل: کدام بهتر است؟

چگونگی عملکرد

گرچه هنوز به صورت کامل چگونگی تاثیر ماینوکسیدیل شناخته نشده اما از لحاظ تئوریک ماینوکسیدیل با گشاد کردن وگسترش رگهای خونی و باز کردن کانال های پتاسیم در سلولها ، اکسیژن ، خون و مواد مغذی بیشتری را به فولیکول ها می دهد. این مساله باعث جابجا شدن شدن فولیکول ها در فاز تلوژن شود و موجب شروع فاز آناژن میگردد که در این مرحله  با رشد مو یا توسط موهای ضخیم تر جایگزین می شوند.

ماینوکسیدیل توسط آنزیم سولفوترانسفراز SULT1A1 به فرم فعال آن یعنی ماینوکسیدیل سولفات تبدیل میشود. مطالعات متعددی نشان داده اند که میتوان با بررسی و اندازه گیری فعالیت سولفوترانسفراز در فولیکول های مو پاسخ ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو را پیش بینی کرد.

نکته جالب اینکه وقتی منطقه ریزش مو زیاد است ، ماینوکسیدیل کمتر موثر است. علاوه بر این ، اثر آن تا حد زیادی در مردان جوانی که کمتر از ۵ سال ریزش مو را تجربه کرده اند موثرتر بوده همچنین مصرف ماینوکسیدیل برای ریزش موی مرکزی (ورتکس) از بقیه انواع ریزش مو موثرتر است.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.


مجله خبری پوست مو زیبایی لاغری زیباچه ماینوکسیدیل ,ریزش ,درمان ,دارو ,بصورت ,مورد ,درمان ریزش ,درمان فشار ,برای درمان ,مورد تایید ,خاصیت گشاد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دکتر سلام | مجله پزشکی نفیر نیستان دکتر مجتبی احمدی نژاد یا حسین متافیزیک و ماورا tebsaren gashtenavid نسیم عدالت